Subscribe

Powered By

Free XML Skins for Blogger

Powered by Blogger

Monday, May 25, 2009

H1N1? Meningitis? Leptospirosis?

Sejak akhir2 ini, Malaysia digemparkan dengan pelbagai penyakit berjangkit dan wabak.
Selama 4 hari saya telah dihidapi oleh satu penyakit yg agak menggusarkan dan mendatangkan kesan yg amat mendalam pada jiwa dan jasad. H1N1? Meningitis? Leptospirosis?
Justeru, saya telah berjumpa dengan Doktor Rohani Poliklinik Sijangkang dan saya disahkan menghidap penyakit viral fever. MC 2 hari plus weekend yg boring. Syukur la daripada mendapat wabak yg ntah ape2 ntah sekarang ni.

Bunyi mcm berat, tapi perit untuk ditanggung. Tapi saya bersyukur, mungkin Allah mahu mengurangkan dosa2 kecil di atas bahu kiri saya ini.
Viral fever adalah penyakit yg disebabkan oleh virus ape ntah dan menyebabkan tubuh badan bertindak balas secara semulajadi untuk me-nyah virus tersebut.

Simptom2 bagi penyakit viral fever yg saya alami :
  • running nose (sedar2 hingus da meleleh kat bibir)
  • high temp (minum 100 plus 2 botol)
  • cough & blood phlegm (too much caugh & cause the blood vessel pecah)
  • fatigue
  • mata berair (bangun pagi sure ade taik mata setengah kilo)
  • nasal congestion
  • headache (migrain tahap dewa)
  • diarrheoa (do not drink milk or yogurt)
Jangkamasa untuk tindakbalas tubuh melawan virus ni adalah sekitar 4 ~ 7 hari (doctor yg cakap).

Saya bersyukur dapat sembuh dalam masa 4 hari.
Berkat doa mak kandung dan mak we saya..
Alhamdulillah......

p/s : apsal skema benar bahasa aku nih....

6 comments:

  1. uhhuuhu..ko bior btl...alhamdulillah ko dh sht...

    ReplyDelete
  2. memang bahu kiri je ade dosa eh..
    takut pulak aku baca..dah lah aku mudah terkena jangkitan. huhu~ amacam tayar empat?sudah dapat?

    ReplyDelete
  3. melati indah - da ok da skrng.. tq

    lil grizzle - setau aku la bahu kiri tnggung dosa.. klu sakit n kita redha, t'hapus dosa2 kecil..
    tayar empat da sebulan lebih da dpt..

    ReplyDelete
  4. saya susan...sedih

    ReplyDelete
  5. penerangan yang sangat jels...baguih2....

    ReplyDelete